Και να που η μεγάλη ώρα των εξετάσεων έφτασε. Άραγε υπάρχουν κάποια tips για την σίγουρη επιτυχία; Και δεν εννοώ το να κάτσουμε κοντά στον καλό μαθητή…

Το e-minima ρώτησε κάποια από τα μεγάλα μυαλά της ηλικίας μας και μου δίνει τις παρακάτω εύχρηστες οδηγίες.

Πριν την εξέταση:

  • Είναι φαντάζομαι αυτονόητο ότι για να αποδώσω σωστά στις εξετάσεις πρέπει να είμαι καλά διαβασμένος στο μάθημα. Αυτό, όμως, που συνήθως κάποιοι αγνοούν είναι ότι το διάβασμά μου δεν πρέπει να γίνει μόνο την παραμονή των εξετάσεων, αλλά να ξεκινήσει λίγες μέρες πριν. Κι αυτό γιατί είναι πολύ δύσκολο να αποστηθίσω ολόκληρη την ύλη μέσα σε λίγες μόνο ώρες. Φυσικά για τον μαθητή που ήταν επιμελής όλη τη χρονιά οι εξετάσεις του φαίνονται σαν να λύνει γρίφους Κατωτέρου.
  • Καλό θα ήταν πριν ξεκινήσω το διάβασμά μου να βάλω ένα πρόγραμμα, ώστε να τα προλάβω όλα. Ας ξεκινήσω από τα πιο δύσκολα και σημαντικά κεφάλαια, γιατί είμαι ακόμα ξεκούραστος. Έπειτα, τα τελευταία κεφάλαια θα μου φαίνονται παιχνιδάκι.
  • Δεν πρέπει να διαβάζω πολύ αργά το βράδυ, γιατί συνήθως το διάβασμα αυτό πάει χαμένο. Δεν μπορώ δηλαδή να προσέξω και ξεχνάω εύκολα. Ας πάω καλύτερα για έναν υπνάκο.
  • Όταν διαβάζω πρέπει να είμαι συγκεντρωμένος στο βιβλίο. Μπορεί η μητέρα μου να τηγανίζει κεφτεδάκια εκείνη την ώρα και να μου μυρίζουν, αλλά εγώ πρέπει να συνεχίσω το διάβασμα. Αν  αργότερα κουραστώ μπορώ να κάνω ένα μικρό διάλειμμα 5-10 λεπτά, οπότε θα έχω και την δυνατότητα να φάω κι απ’ τα κεφτεδάκια. Να μην αργήσω, όμως, να επιστρέψω και πάλι στα βιβλία μου.
  • Καλό θα ήταν την προηγούμενη μέρα της εξέτασης να κοιμηθώ νωρίς. Ένας ύπνος 9-10 ώρες είναι αρκετός για να αποδώσω. Να προσέξω, όμως, να μην με πάρει ο ύπνος και δεν πάω καν να δώσω το μάθημα.

Την ημέρα της εξέτασης:

  • Πολλές φορές έχω συναντήσει παιδιά που διαβάζουν λίγο πριν μπουν μέσα στην τάξη. “Μπράβο, αυτός πρέπει να είναι πολύ μελετηρός”, σκέφτομαι. Κι όμως αυτό δεν είναι καλή τακτική, γιατί με κάνει να έχω αγωνία. Ό,τι ήταν να μάθω το έμαθα. Τελευταία στιγμή δεν μπορώ να κάνω κάτι παραπάνω.
  • Πριν ξεκινήσω να γράφω, σίγουρα μου έχει συμβεί να νιώσω ότι τα ξέχασα όλα και ότι δεν πρόκειται να γράψω τίποτα. Δεν πρέπει να ανησυχώ. Άγχος λέγεται. Ας σκεφτώ κάτι πιο ευχάριστο και ας ηρεμήσω. Θα διαπιστώσω ότι μόλις πάρω τα θέματα θα ξέρω να τα λύνω. (Αυτό δεν ισχύει για τους αδιάβαστους!)
  • Όταν μου δοθούν τα θέματα, δεν τρέχω με χαρά να γράψω. Ρίχνω πρώτα μια ματιά σε όλα τα θέματα και οργανώνω σωστά τον χρόνο μου. Βάζω κάποια όρια και λέω ότι το τάδε θέμα θα πρέπει να το λύσω μέσα σε 15 λεπτά. Δεν υπάρχει χειρότερο πράγμα από το να ξέρω τις απαντήσεις και να μην προλάβω να τις γράψω επειδή δεν υπολόγισα σωστά τον χρόνο μου. Σε αυτό βοηθάει να ξεκινήσω με τα θέματα που ξέρω καλά ώστε να φύγουν από τη μέση.
  • Αν δω τα θέματα, ούτε χαίρομαι επειδή τα βρήκα εύκολα, ούτε απογοητεύομαι αν κάτι δεν το ξέρω. Αρχίζω να λύνω και μπορεί αργότερα να θυμηθώ και τα υπόλοιπα. Πού θα πάει, όλο και κάποιο θα ξέρω να λύσω!
  • Κι όταν ο καλός μας καθηγητής έρθει για απορίες, να μην ντραπώ να ρωτήσω. Επίσης ακούω και τις απορίες των υπολοίπων. Πού ξέρεις; Μπορεί του καθηγητή να του ξεφύγει και καμιά απάντηση.
  • Αδιαφορώ για οτιδήποτε γίνεται μέσα στην τάξη, γιατί αποσπάται η προσοχή μου και χάνω χρόνο. Τώρα, άμα γίνει κανένας σεισμός καλό θα ήταν να βγω έξω μαζί με τους άλλους…
  • Τα γράμματά μου πρέπει να είναι καθαρά και να αποφεύγω τις μουτζούρες. Το όμορφο γραπτό προδιαθέτει ευχάριστα τον εξεταστή, ιδίως αν πρόκειται για φιλόλογο. Βέβαια, ας μην το παρακάνουμε και αρχίσουμε τις ζωγραφιές πάνω στο γραπτό…
  • Δεν κοιτώ ποτέ από άλλο γραπτό. Όσο καλός μαθητής κι αν είναι ο διπλανός μου και προσφέρεται να με βοηθήσει, μπορεί ταυτόχρονα να είναι και πολύ αγχωμένος και να τα κάνει σαλάτα. Εξάλλου, η αντιγραφή είναι κλοπή, όπως έχουμε μάθει και στο Κατηχητικό. Άσε που συνήθως ο καθηγητής το καταλαβαίνει. Και εντάξει να υποπτευθεί εμένα. Αν υποπτευθεί τον φίλο μου, τότε ποιος τον ακούει μετά.
  • Ακόμα κι αν τελειώσω το γραπτό μου, καλό θα ήταν να μην το παραδώσω αμέσως, αλλά να κάτσω να το ξανακοιτάξω. Το ξέρω ότι αυτό είναι σπαστικό και κουραστικό, αλλά πολλές φορές είναι σωτήριο για απλά λάθη που θα μπορούσαν να αποφευχθούν.
  • Κι όταν με το καλό τελειώσω, δεν έχω λόγο να κάθομαι να ψάχνω ούτε από τους συμμαθητές μου ούτε από το βιβλίο τις απαντήσεις. Κάτι τέτοιο μπορεί να με απογοητεύσει για το επόμενο μάθημα. Άσε που μπορεί να μου τα πουν και λάθος. Έχω και καλύτερα πράγματα να κάνω, όπως το να φάω ένα παγωτό.

Πάντως ένα είναι βέβαιο. Όποια τεχνική και να ακολουθήσουμε, το μόνο αποτελεσματικό όπλο την ώρα της αγωνίας είναι μία προσευχή στον Θεό. Να μας φωτίσει την ώρα της εξέτασης και να ευλογήσει την προσπάθεια και τον κόπο που κάναμε. Τότε μόνο θα έχουμε σίγουρα αποτελέσματα.

Καλή επιτυχία, λοιπόν. Κι ας μην σκάω. Πού θα πάει. Εξετάσεις είναι, θα τελειώσουν…