Ανάλυση εικόνας

Μια βαθύτερη ματιά σε μερικές από τις γνωστότερες αγιογραφίες και τα επιμέρους τμήματα αυτών.

Πάτα πάνω όπου βλέπεις αυτό το σύμβολο
 

και μάθε περισσότερα για τα πρόσωπα που απεικονίζονται.

Κάνε κλικ και δες τις εικόνες από πιο κοντά.

Η Ύψωση του Τιμίου Σταυρού

Ο Πατριάρχης Μακάριος

Στις 14 Σεπτεμβρίου του έτους 335 ο Πατριάρχης Μακάριος ύψωσε τον Τίμιο Σταυρό στον άμβωνα του ναού της Αναστάσεως στα Ιεροσόλυμα. Σε εκείνον αποκάλυψε ο Κύριος το ακριβές σημείο που βρισκόταν ο Σταυρός για να το αποκαλύψει με τη σειρά του στην Αγία Ελένη που τον αναζητούσε.

Πρόσωπα βυθισμένα σε σκέψεις

Παρατηρώντας κάποιος τα βυθισμένα σε σκέψεις πρόσωπα των πιστών, έχει την εντύπωση ότι βλέποντας τον Τίμιο Σταυρό και τα θαύματα που προηγήθηκαν της ανεύρεσης του, φέρνουν στο μυαλό τους όλα τα γεγονότα που προηγήθηκαν και ακολούθησαν την σταύρωση του Χριστού.

Η Αγία Ελένη

Η Αγία Ελένη παρουσιάζεται αριστοκρατικά ντυμένη με δυο ευλαβείς γυναίκες κοντά της. Το 326 μ.Χ. πήγε στην Ιερουσαλήμ για να προσκυνήσει τους Αγίους Τόπους θέλοντας να ευχαριστήσει τον Θεό για τους θριάμβους του γιου της, Μεγάλου Κωνσταντίνου. Εκεί, πραγματοποίησε μεγάλες ανασκαφές για να βρεθούν οι τόποι της Σταύρωσης και της Ανάστασης στον λόφο του Γολγοθά.
Εορτασμός: 14 Σεπτεμβρίου
Q

Στις 14 Σεπτεμβρίου του έτους 335 ο Πατριάρχης Μακάριος ύψωσε τον Τίμιο Σταυρό στον άμβωνα του ναού της Αναστάσεως στα Ιεροσόλυμα. Σε εκείνον αποκάλυψε ο Κύριος το ακριβές σημείο που βρισκόταν ο Σταυρός για να το αποκαλύψει με τη σειρά του στην Αγία Ελένη που τον αναζητούσε.

Τα Εισόδια της Θεοτόκου

Η Παναγία στα Άγια των Αγίων

Σε πολλές εικόνες πίσω από το Ζαχαρία, αριστερά, παριστάνεται η Παναγία να κάθεται σε καθέδρα με τρία σκαλιά και περιμένει την τροφή που της φέρνει ο άγγελος Γαβριήλ. Η Παναγία μένει στα Άγια των Αγίων ως νέα Κιβωτός της Διαθήκης, ως η «έμψυχος κιβωτός» και στα δώδεκα χρόνια της παραμονής της εκεί τρέφεται θαυματουργικά με ουράνια τροφή.

Ο Ζαχαρίας

Ο Ζαχαρίας, που μετέπειτα έγινε πατέρας του Προδρόμου, ως αρχιερέας του ναού υποδέχεται την Παναγία.

Ιωακείμ και Άννα

Ο Ιωακείμ και η Άννα, ήταν για πολλά χρόνια άτεκνοι, ύστερα από νηστεία και προσευχή αποκτούν παιδί, τη Μαρία, την οποία σε ηλικία τριών χρονών αφιερώνουν στο ναό σύμφωνα με την υπόσχεση τους. Η Παναγία δεν εισέρχεται στο ναό μόνο για να προσφέρει με τους γονείς της το δώρο της και να υψώσει την ευχαριστήρια προσευχή της, εισέρχεται για να γίνει η ίδια «και ανάθημα και ευώδες θυμίαμα». Κατοικεί στα άδυτα του ναού για να γίνει «του Ιησού κατοικητήριον, τερπνόν και ωραίον». Στην εικόνα οι θεοσεβείς γονείς της Παναγίας παραδίδουν ευλαβικά το παιδί τους στα χέρια του ιερέως Ζαχαρία.

Η τριετής Παναγία

Το κύριο πρόσωπο της εικόνας είναι η τριετής Παναγία. Εικονίζεται τη στιγμή που την υποδέχεται στο ναό ο ιερέας Ζαχαρίας. Η Παναγία εικονίζεται ως ώριμη γυναίκα, δεν εμφανίζει τίποτα το παιδικό, εκτός από το μικρό μέγεθος του σώματος της. Αυτό γίνεται με σκοπό να τονιστεί το μεγάλο αυτό γεγονός. Η Παναγία είναι η Θεοτόκος, η Μητέρα του Θεού.
Εορτασμός: 21 Νοεμβρίου
Q

Τρία χρόνια μετά τη γέννηση της Παναγίας, οι γονείς της, Ιωακείμ και Άννα, την οδήγησαν στον ναό για να την αφιερώσουν στον Θεό, όπως οι ίδιοι Του είχαν υποσχεθεί, αν τους χάριζε ένα παιδί, παρά τη στειρότητα της Άννας.

Η Γέννηση του Χριστού

Βοσκοί

Ένας άγγελος, σύμφωνα με τη διήγηση του Ευαγγελίου, αναγγέλλει τη μεγάλη χαρά της Γέννησης στους βοσκούς, ενώ οι άλλοι δοξολογούν τον Θεό.

Η Μητέρα του Θεού

Η Μητέρα του Θεού κατέχει την κεντρικότερη θέση στην εικόνα και το μέγεθός της είναι μεγάλο. Βρίσκεται έξω από το σπήλαιο, αλλά κοντά στη φάτνη, πάνω σ’ ένα πρόχειρο κρεβάτι. Σ’ αυτή την εικόνα παρουσιάζεται μισοκαθισμένη. Αυτή η στάση δείχνει την απουσία των συνηθισμένων πόνων του τοκετού και, επομένως, τη θεία φύση του Βρέφους. Σε άλλες αγιογραφίες εικονίζονται οι τρεις μάγοι να έρχονται προς το θείο Βρέφος κρατώντας τα δώρα τους: χρυσό, λιβάνι και σμύρνα.

Το Θείο Βρέφος

Μέσα στη φάτνη βρίσκεται σπαργανωμένο το Θείο Βρέφος. Πίσω από τη φάτνη του Βρέφους εικονίζονται δύο ζώα: ένα βόδι και ένα γαϊδουράκι.

Φάτνη

Η φάτνη εικονίζεται μέσα σε ένα σκοτεινό σπήλαιο. Ο αγιογράφος παρουσιάζει το σπήλαιο σκοτεινό, για να συμβολίσει με το μαύρο χρώμα τον κόσμο, ο οποίος ήταν σκοτισμένος από την αμαρτία και θα φωτιζόταν τώρα από το φως του Χριστού.

Ο Ιωσήφ

Στο κάτω μέρος βλέπουμε τον Ιωσήφ. Είναι βυθισμένος σε σκέψεις, ενώ μπροστά του στέκεται ο Σατανάς με τη μορφή ενός νεαρού και κυρτωμένου βοσκού και σπέρνει στην ψυχή του την αμφιβολία για τη θεία φύση του Βρέφους. Στο πρόσωπό του δεν εικονίζεται μόνο το προσωπικό του δράμα, αλλά και το δράμα ολόκληρου του ανθρώπινου γένους, που δυσκολεύεται να παραδεχτεί την ενανθρώπηση του Θεού.

Άγγελοι

Στο πάνω μέρος της εικόνας παρουσιάζονται οι Άγγελοι που ψάλουν:

«Δόξα ἐν ὑψίστοις Θεῷ καὶ ἐπὶ γῆς εἰρήνη, ἐν ἀνθρώποις εὐδοκία» (Λουκ. 2, 14).

Δηλαδή: «ας είναι δοξασμένος ο Θεός στον ουρανό, στη γη να επικρατεί ειρήνη διότι ο Θεός έδειξε την εύνοιά Του στους ανθρώπους».

Εορτασμός: 25 Δεκεμβρίου (Χριστούγεννα)

Περιγραφή...

Κατά την εορτή των Χριστουγέννων, δοξάζεται η γέννηση του Χριστού από την Παρθένο Μαρία στη φάτνη ενός στάβλου στη Βηθλεέμ, όπου ο προστάτης του Κυρίου, Ιωσήφ, και η ετοιμόγεννη Θεοτόκος μεταφέρθηκαν εκεί για την απογραφή, εξαιτίας της οποίας είχαν γεμίσει τα πανδοχεία με αποτέλεσμα να μην βρεθεί κατάλυμα για να γεννηθεί ο Χριστός. Τη νύχτα της γέννησης, άγγελοι εμφανίστηκαν στους βοσκούς, που ήταν ξύπνιοι εκείνη την ώρα για να φυλάνε τα πρόβατά τους, μεταφέροντάς τους το χαρμόσυνο μήνυμα της γέννησης του Σωτήρος, οι οποίοι έτρεξαν να γίνουν οι πρώτοι προσκυνητές Του.

Η Βάπτιση του Κυρίου

Ο Άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος

Στην μια όχθη του Ιορδάνη βρίσκεται ο Άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος. Το ένα χέρι του είναι πάνω από το κεφάλι του Κυρίου. Και το άλλο σε στάση προσευχής για να εκφράσει το δέος που έφερε στον Ιωάννη το να αξιωθεί να γίνει βαπτιστής του Κυρίου. Δίπλα στον Ιωάννη ζωγραφίζεται συχνά ένα τσεκούρι μέσα στα κλαδιά ενός δέντρου. Και μας υπενθυμίζει τα λόγια του Αγίου Ιωάννη προς τους Φαρισαίους ότι ο Θεός θα κόψει από τη ρίζα τα δέντρα που δε θα φέρουν καρπό, δηλαδή τους ανθρώπους που δε θα έχουν καρπούς αρετής.

Το Άγιο Πνεύμα

Στο πάνω μέρος της εικόνας υπάρχει ένα ημικύκλιο, το οποίο συμβολίζει τους ανοιχτούς ουρανούς όπου είναι η θέση του Πατέρα. Από το ημικύκλιο ρίχνονται ακτίνες φωτός προς τον Σωτήρα Χριστό και στο μέσο αυτών, μέσα σε κύκλο, φαίνεται να κατεβαίνει το Άγιο Πνεύμα με μορφή περιστεριού.

Ο Κύριος

Στη μέση του ποταμού στέκεται ο Χριστός που με το χέρι Του ευλογεί τα ύδατα. Το πρόσωπό Του είναι σοβαρό για το σπουδαίο μυστήριο που γίνεται. Σε κάποιες εικόνες ο Κύριός μας φαίνεται να πατάει με τα πόδια του ένα δράκοντα. Η εικόνα αυτή στηρίζεται στον εξής στίχο από τους Ψαλμούς:

«σὺ συνέτριψας τὰς κεφαλὰς τῶν δρακόντων ἐπὶ τοῦ ὕδατος» (Ψαλ. ογ’, 13).

Δηλαδή «εσύ συνέτριψες τα κεφάλια των δρακόντων στα νερά».

Οι άγγελοι

Στην απέναντι όχθη προβάλλονται οι μορφές τριών αγγέλων να υποκλίνονται στον βαπτιζόμενο Χριστό. Οι άγγελοι είναι έτοιμοι να δεχθούν το σώμα του Κυρίου και γι’ αυτό κρατούν πανιά στα χέρια τους.

Εορτασμός: 6 Ιανουαρίου (Θεοφάνεια)

Περιγραφή...

Στη Βάπτιση του Κυρίου η Εκκλησία μάς θυμίζει δύο μεγάλα γεγονότα. Πρώτον, θυμόμαστε τη φανέρωση της Αγίας Τριάδας, του Πατέρα, του Υιού και του Αγίου Πνεύματος, στον κόσμο. Και δεύτερον, τη Βάπτιση του Κυρίου στον Ιορδάνη ποταμό. Ο Κύριος όταν βαπτίστηκε αγίασε το νερό, το έκανε μέσο καθαρισμού και συμφιλίωσης με τον Θεό. Έτσι, η Βάπτιση του Κυρίου μάς φανέρωσε το Μυστήριο του Βαπτίσματος.

Η Υπαπαντή του Κυρίου

Ο Θεοδόχος Συμεών

Ο αγιογράφος της εικόνας τοποθετεί τη σκηνή της υποδοχής του Κυρίου από τον Συμεών στον Ναό μπροστά από την Αγία Τράπεζα, που είναι σκεπασμένη με κουβούκλιο, για να παρουσιάσει το ιερό όπου έγινε η Υπαπαντή.

Η Παναγία

Η Παναγία απλώνει το δεξί της χέρι σε στάση προσφοράς. Ετοιμάζεται να παραδώσει το Παιδί της στον Θεοδόχο Συμεών. Εκείνος, κυρτωμένος από τα χρόνια, πρόκειται να κρατήσει στα χέρια του τον Χριστό. Τα χέρια του Συμεών είναι καλυμμένα σε ένδειξη σεβασμού. Τα μάτια του είναι σαν δακρυσμένα και φαίνεται να λέει:

«Νῦν ἀπολύεις τὸν δοῦλόν σου, Δέσποτα».

Ο Ιωσήφ

Στο αριστερό του άκρο ο Ιωσήφ κρατάει πάνω από τα ρούχα του (σε άλλες μέσα σε κλουβί) δύο τρυγόνια ή περιστέρια. Τα δύο πουλιά συμβολίζουν τις δύο διαθήκες, την Παλαιά και την Καινή Διαθήκη, των οποίων αρχηγός είναι ο Χριστός.

Η προφήτιδα Άννα

Πίσω από τη Θεοτόκο βρίσκεται η προφήτιδα Άννα. Η στάση της εκφράζει την προφητική της έμπνευση και ο πάπυρος που κρατάει γράφει:

«Τοῦτο τὸ βρέφος οὐρανόν καὶ γῆν ἐδημιούργησε».

Εορτασμός: 2 Φεβρουαρίου

Περιγραφή...

Σαράντα ημέρες μετά τη γέννηση του Κυρίου, ο Ιωσήφ και η Θεοτόκος ανέβηκαν στον Ναό των Ιεροσολύμων (Ναός του Σολομώντα), για να εκπληρώσουν δύο απαιτήσεις του Μωσαϊκού Νόμου. Η μία ήταν ο καθαρισμός της Θεοτόκου και η άλλη ο αγιασμός του Παιδιού.

Ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου

\

Ο αρχάγγελος Γαβριήλ

Στα αριστερά εικονίζεται η μορφή του αρχαγγέλου Γαβριήλ, του αγγελιαφόρου του Θεού, που έφερε στην αγνή κόρη από τη Ναζαρέτ το χαρμόσυνο μήνυμα ότι θα γεννήσει τον Χριστό. Η στάση του σώματός του εκφράζει τη χαρά του. Στο αριστερό του χέρι κρατάει ένα ραβδί, που είναι το σύμβολο του αγγελιαφόρου.
\

Ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου

Στην αρχή η εμφάνιση και ο χαιρετισμός του αρχαγγέλου έφεραν ταραχή στην Παναγία. Στη βεβαίωση από τον αρχάγγελο ότι θα γίνει η Μητέρα του Θεού, η Παναγία δεν απαντάει με απιστία, αλλά αναρωτιέται πώς θα γίνει αυτό, αφού δε γνωρίζει άνδρα. Όταν, όμως, ο αρχάγγελος τη διαβεβαιώνει ότι αυτό θα γίνει με την επέμβαση του Αγίου Πνεύματος και τη δύναμη του Θεού, εκείνη ολόψυχα και ανεπιφύλακτα απαντάει «Ιδού η δούλη του Κυρίου, ας γίνει σε μένα όπως το είπες».
\

Η Παναγία

Στην άλλη μεριά είναι η «Κεχαριτωμένη» Μητέρα του Θεού. Σε κάποιες εικόνες η Παναγία παρουσιάζεται καθιστή και σε άλλες όρθια. Όταν εικονίζεται καθιστή, ο αγιογράφος δείχνει την ανωτερότητά της απέναντι στον αρχάγγελο Γαβριήλ. Σε άλλες εικόνες είναι όρθια για να ακούσει καλύτερα το θείο μήνυμα. Στην Εκκλησία μας υμνούμε την Παναγία ως «Τιμιωτέρα των Χερουβείμ και ενδοξοτέρα των Σεραφείμ», δηλαδή των αγγελικών ταγμάτων.
Εορτασμός: 25 Μαρτίου
Q

Όπως δηλώνει και η ίδια η λέξη (Ευαγγελισμός = αναγγελία χαρούμενης είδησης), πρόκειται για την αναγγελία από τον Αρχάγγελο Γαβριήλ στην Παρθένο Μαρία της είδησης πως η ίδια θα γεννήσει τον Σωτήρα του κόσμου και Θεό, μη έχοντας έρθει σε επαφή με άντρα. Ουσιαστικά εορτάζεται η αρχή της εγκυμοσύνης της Παναγίας και της σωτηρίας των ανθρώπων.

Η Βαϊφόρος

\

Χριστός

Ο Χριστός ευλογεί και έχει γυρισμένο το κεφάλι του με θλιμμένο βλέμμα προς τους μαθητές Του, που Τον ακολουθούν. Γνωρίζει πως αυτοί, που τώρα τον υποδέχονται με χαρά, σε λίγες ημέρες θα φωνάζουν εναντίον Του και θα ζητούν να σταυρωθεί.
\

Παιδιά

Τα παιδιά, που τόσο αγάπησε ο Χριστός, στρώνουν τα ρούχα τους στο έδαφος για να περάσει, γιατί μόνο αυτά τον αναγνωρίζουν ως βασιλιά. Άλλα παιδιά ανεβαίνουν στα δέντρα και κόβουν κλαδιά, που τα ρίχνουν κάτω, στρώνοντας με αυτά τον δρόμο του Χριστού.
\

Πλήθος

Στο πλήθος υπάρχουν άνθρωποι κρατούν κλαδιά φοινικιάς και γυναίκες που κρατούν νήπια στην αγκαλιά ή βρέφη στους ώμους τους, σύμφωνα με τα λόγια, που είπε ο Χριστός στους Γραμματείς: «Ουδέποτε ανέγνωτε ότι εκ στόματος νηπίων και θηλαζόντων κατηρτίσω αίνον;» (Ματθ. κα’ 16).
Εορτασμός...

7 ημέρες πριν το Άγιο Πάσχα

(Κυριακή των Βαΐων)

Q

Λίγες μέρες πριν από τα Πάθη και μία εβδομάδα πριν από την Ανάσταση του Κυρίου μας, οι Ισραηλίτες τον υποδέχτηκαν πανηγυρικά κατά την είσοδό Του στην πόλη πάνω σε ένα γαϊδουράκι, στρώνοντας τα ρούχα τους, πετώντας του βάγια (απ’ όπου πήρε και το όνομά της η ημέρα) και φωνάζοντας «Ὡσαννά, εὐλογημένος ὁ ἐρχόμενος ἐν ὀνόματι Κυρίου, βασιλεὺς τοῦ Ἰσραήλ».

Η Ανάσταση του Κυρίου

\

Οι δίκαιοι άνθρωποι

Μαζί με τον Αδάμ και την Εύα ο Κύριος μας ελευθέρωσε και όλους τους δίκαιους ανθρώπους που πίστεψαν στο κήρυγμά Του. Στέκονται στα δεξιά και στα αριστερά του Κυρίου και έζησαν πριν τον ερχομό Του στον κόσμο. Αυτά τα πρόσωπα είναι ο Άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος, ο Δαβίδ, ο Σολομώντας και κάποιοι ακόμα Προφήτες. Αυτοί αναγνώρισαν τον Λυτρωτή όταν κατέβηκε στον Άδη και προετοίμασαν τις ψυχές των κεκοιμημένων να δεχτούν το κήρυγμά Του.
\

Ο Αναστημένος Χριστός

Στο μέσο της εικόνας προβάλλει μέσα σε φωτεινή δόξα ο Νικητής του θανάτου, ο Χριστός. Το φωτοστέφανο που περιβάλει το θείο κεφάλι Του, τα ρούχα Του και η θριαμβευτική έκφραση του προσώπου Του ακτινοβολούν θεϊκό φως.
\

Ο Αδάμ και η Εύα

Ο Χριστός επιστρέφει Νικητής από τη μάχη Του με τον Άδη κρατώντας τα λάφυρα της νίκης. Είναι ο Αδάμ και η Εύα που ανασύρει ο Κύριος μας από τον Άδη διαλύοντας τις πύλες του. Οι δύο πόρτες εικονίζονται σε σχήμα σταυρού κάτω από τα πόδια του Κυρίου. Σε άλλες εικόνες ο Κύριος κρατάει στα χέρια του τον Σταυρό σαν τρόπαιο νίκης.
Εορτασμός...

Πρώτη Κυριακή μετά την πανσέληνο της εαρινής ισημερίας (δηλαδή την Κυριακή μετά την πανσέληνο του Μαρτίου)

Q

Όπως δηλώνει και η ίδια η λέξη (Ευαγγελισμός = αναγγελία χαρούμενης είδησης), πρόκειται για την αναγγελία από τον Αρχάγγελο Γαβριήλ στην Παρθένο Μαρία της είδησης πως η ίδια θα γεννήσει τον Σωτήρα του κόσμου και Θεό, μη έχοντας έρθει σε επαφή με άντρα. Ουσιαστικά εορτάζεται η αρχή της εγκυμοσύνης της Παναγίας και της σωτηρίας των ανθρώπων.

Η Ανάληψη του Κυρίου

\

Ο Αναληφθείς Κύριος

Ο Κύριος φοράει φωτεινά και κυριαρχικά ενδύματα, περιβάλλεται από «δόξα» που εικονίζεται στρογγυλή ή ελλειψοειδής και την κρατάνε δύο άγγελοι για να φανεί η εξουσία Του, κάθεται σε ουράνια τόξα και με το ένα χέρι ευλογεί, ενώ με το άλλο κρατάει το ειλητάριο, το σύμβολο του διδασκάλου.
\

Άγγελοι

Στην εικόνα παρουσιάζονται δύο ζεύγη αγγέλων, το ένα κρατάει τη «δόξα» του Κυρίου, συμβολίζοντας την εξουσία Του, και το άλλο με λευκά ρούχα βρίσκεται πίσω από την Παναγία δείχνοντας με το ένα χέρι υψωμένο τον αναλαμβανόμενο Κύριο, διαβεβαιώνοντας και παρηγορώντας τους παριστάμενους πως ο Κύριος θα επανέλθει.
\

Όρος των Ελαιών

Στην εικόνα φαίνεται έντονα η βλάστηση και οι ελιές μέσα απ’ τα βράχια, γιατί σύμφωνα με το αγιογραφικό χωρίο η Ανάληψη έγινε στο όρος των Ελαιών, ανατολικά της Ιερουσαλήμ, που είναι πλούσιο σε ελαιόδεντρα.
\

Η Παναγία

Η Παναγία στέκεται ατάραχη στη μέση της εικόνας, ακριβώς κάτω από τον Υιό της. Αν και δεν αναφέρεται η παρουσία της στην Αγία Γραφή, η Παράδοση της Εκκλησίας, το συναξάριο της ημέρας και τα τροπάρια της γιορτής, μας βεβαιώνουν ότι ήταν εκεί. Η ηρεμία της εκφράζει την αναλλοίωτη αλήθεια της Εκκλησίας και τα υψωμένα της χέρια θυμίζουν ότι μεσιτεύει και παρακαλεί.
\

Ο Απόστολος Παύλος

Προφανώς ο Απόστολος Παύλος δεν παρευρέθηκε στο γεγονός μιας και η μεταστροφή του έγινε μετά την Ανάληψη, αλλά εικονίζεται συμβολικά ακριβώς δίπλα στην Παναγία κοιτώντας τον ουρανό, εικονιζόμενος στις περισσότερες αγιογραφίες, με τα χέρια του μπροστά στα μάτια του.
\

Οι Απόστολοι

Οι Απόστολοι εικονίζονται χωρισμένοι σε δύο μέρη, δεξιά και αριστερά της Παναγίας, παρακολουθούν την Ανάληψη του Κυρίου με χειρονομίες και στάσεις έκπληξης, ταραχής και αμηχανίας, σε αντίθεση με την ηρεμία της Παναγίας, τα οποία εκφράζουν τις ποικίλες γλώσσες και μέσα, με τα οποία σπέρνεται ο λόγος τους Θεού στις καρδιές των ανθρώπων.
Εορτασμός: 40η ημέρα μετά το Άγιο Πάσχα
Q

Για σαράντα ημέρες μετά την Ανάσταση, ο Κύριος εμφανιζόταν στους ανθρώπους. Τη σαρακοστή ημέρα βγήκε με τους μαθητές του στο όρος των Ελαιών, στη Βηθανία, και αναλήφθηκε στον ουρανό γεμάτος δόξα, αφού πρώτα τους έδωσε την υπόσχεση πως σύντομα θα ερχόταν στη γη το Άγιο Πνεύμα (την ημέρα της Πεντηκοστής).

Η Πεντηκοστή

\

Πύρινες γλώσσες

Στο πάνω μέρος της εικόνας απεικονίζεται ο ουρανός, απ’ όπου κατεβαίνει το Άγιο Πνεύμα με τη μορφή δώδεκα πύρινων γλωσσών, που κάθονται η κάθε μία πάνω σε κάθε έναν από τους μαθητές και τους μεταδίδει τα χαρίσματά Του.
\

Απόστολος Παύλος, Ευαγγελιστές Λουκάς & Μάρκος

Στην εικόνα υπάρχει και ο απόστολος Παύλος, καθώς και οι Ευαγγελιστές Λουκάς και Μάρκος, παρόλο που δεν ανήκαν αυτοί οι τρεις στον στενό κύκλο των μαθητών του Χριστού. Αυτό συμβαίνει ώστε να φανεί πως η δωρεά του Αγίου Πνεύματος δεν δόθηκε μόνο στο στενό κύκλο των δώδεκα μαθητών, αλλά σε ολόκληρη την Εκκλησία.
\

Υπερώο

Στην εικόνα παρουσιάζεται το υπερώο, στο οποίο ήταν μαζεμένοι οι μαθητές του Χριστού. Οι μαθητές είναι καθισμένοι ημικυκλικά και στην κορυφή βρίσκονται οι πρωτοκορυφαίοι Απόστολοι Πέτρος (αριστερά) και Παύλος (δεξιά). Ανάμεσά του υπάρχει μία κενή θέση, η θέση του Χριστού, ο οποίος είναι η κεφαλή της Εκκλησίας.
\

Κόσμος

Στο κάτω μέρος της εικόνας απεικονίζεται ένας γενειοφόρος άνδρας, ο οποίος συμβολίζει τον κόσμο. Κρατά στα χέρια ένα σεντόνι με δώδεκα ειλητάρια, τα οποία συμβολίζουν τις δώδεκα περιοχές του κόσμου στις οποίες πήγαν και κήρυξαν τον λόγο του Θεού οι απόστολοι. Ο άνδρας αυτός βρίσκεται σε σκοτεινό πλαίσιο, το οποίο συμβολίζει το σκοτάδι της άγνοιας και της αμαρτίας στο οποίο ζει ο κόσμος και βρίσκεται σε αντίθεση με το φως που επικρατεί στην υπόλοιπη εικόνα.
Η Πεντηκοστή Εορτασμός: 50η ημέρα μετά το Άγιο Πάσχα
Q

Πενήντα ημέρες μετά την Ανάσταση του Κυρίου πραγματοποιήθηκε η επιφοίτηση του Αγίου Πνεύματος στους μαθητές με τη μορφή πύρινων γλωσσών, όπως τους είχε υποσχεθεί ο ίδιος την ημέρα της Αναλήψεως (δέκα ημέρες πριν). Οι μαθητές άρχισαν να μιλάνε άγνωστες μέχρι τότε σε αυτούς γλώσσες μιλώντας στους ανθρώπους για τον Θεό, δημιουργώντας την πρώτη εκκλησία. 

Η Μεταμόρφωση του Σωτήρος

Η Μεταμόρφωση του Σωτήρος

Επάνω στην υψηλότερη κορυφή του όρους Θαβώρ, στη μέση της εικόνας στέκεται ο Κύριος όρθιος και δοξασμένος μέσα σε ένα φωτεινό κύκλο. Τα ρούχα Του είναι λευκά με ελαφριές αποχρώσεις. Με το δεξί Του χέρι ευλογεί, ενώ στο αριστερό κρατάει ένα πάπυρο.

Οι προφήτες Ηλίας και Μωυσής

Στα δεξιά εικονίζεται ο Προφήτης Ηλίας και στα αριστερά ο προφήτης Μωυσής. Και οι δύο στέκονται σε δύο χαμηλότερες κορυφές και προσκυνούν με σεβασμό τον Κύριο. Ο Ηλίας φαίνεται να συνομιλεί με τον Κύριο και ο Μωυσής να κρατάει τις πλάκες του Νόμου.

Οι τρεις μαθητές

Στο κάτω μέρος, μέσα στους βράχους, είναι πεσμένοι κάτω οι τρεις μαθητές: ο Πέτρος, ο Ιάκωβος και ο Ιωάννης. Στα πρόσωπά τους αποτυπώνεται ο τρόμος και η έκσταση για το θαυμαστό αυτό γεγονός. Ο Πέτρος προσπαθεί να καλύψει το πρόσωπό του και στρέφεται προς τον Κύριο, ο Ιωάννης είναι πεσμένος με το πρόσωπο στο έδαφος και ο Ιάκωβος σαν να εκσφενδονίσθηκε από μία υπερφυσική δύναμη.
Εορτασμός: 6 Αυγούστου
Q

Η Μεταμόρφωση του Σωτήρος Χριστού, πραγματοποιήθηκε στο όρος Θαβώρ όταν τρεις από τους μαθητές που είχε πάρει μαζί Του, ο Ιωάννης, ο Πέτρος και ο Ιάκωβος, αντίκρισαν τη θεϊκή δόξα του Κυρίου, βλέποντας το πρόσωπό Του να αστράφτει σαν τον ήλιο και τα φορέματά Του να γίνονται λευκά σαν το χιόνι. Κατά τη διάρκεια της Μεταμορφώσεως, στο Θαβώρ παρευρέθηκαν και άλλα δύο πρόσωπα με τα οποία συνομιλούσε ο Κύριος, ο προφήτης Ηλίας και ο Μωυσής.

Η Κοίμηση της Θεοτόκου

Χριστός

Ο Χριστός παρουσιάζεται πάνω απ’ την κλίνη της Παναγίας κρατώντας την ψυχή της ντυμένη στα λευκά.

Απόστολοι

Γύρω από την κλίνη της Παναγίας εικονίζονται οι Απόστολοι. Σε πολλές εικόνες, εικονίζονται πάνω σε νεφέλες που καταφθάνουν από τα πέρατα του κόσμου στα οποία είχαν σκορπιστεί για να κηρύξουν το Ευαγγέλιο.

Παναγία

Το κύριο πρόσωπο της εικόνας είναι η Παναγία. Εικονίζεται στο κέντρο της εικόνας κεκοιμημένη και γύρω της πρόσωπα της Καινής Διαθήκης, Άγγελοι, μανουάλια με αναμμένα κεριά, σπίτια και ο Χριστός.

Άγγελος – Ιουδαίος

Κάτω από την κλίνη της Παναγίας απεικονίζεται ένας Ιουδαίος με κομμένα χέρια και ένας άγγελος κρατώντας σπαθί. Πρόκειται για εκείνον τον ασεβή που προσπάθησε να βεβηλώσει το σκήνωμα της Παναγίας και του κόπηκαν θαυματουργικά τα χέρια.
Εορτασμός: 15 Αυγούστου
Q

Σύμφωνα με την παράδοση της Εκκλησίας, η Παναγία έφυγε από τη ζωή, γεγονός που της είχε γνωστοποιήσει ο Αρχάγγελος Γαβριήλ τρεις ημέρες πριν. Την ημέρα της κοιμήσεώς της, οι Απόστολοι ήταν σκορπισμένοι σε διάφορα μέρη της γης για να κηρύξουν και μεταφέρθηκαν με θαυμαστό τρόπο μέσω μιας νεφέλης στα Ιεροσόλυμα, όπου βρισκόταν η εκείνη. Η Εκκλησία μας εορτάζει πέρα από την Κοίμηση της Παναγίας την μετάστασή της στον ουρανό.