Ανάλυση εικόνας

Μια βαθύτερη ματιά σε μερικές από τις γνωστότερες αγιογραφίες και τα επιμέρους τμήματα αυτών.

Πάτα πάνω όπου βλέπεις αυτό το σύμβολο

 

και μάθε περισσότερα για τα πρόσωπα που απεικονίζονται.

Η Ύψωση του Τιμίου Σταυρού

📆 14 Σεπτεμβρίου

Ο Πατριάρχης Μακάριος

Στις 14 Σεπτεμβρίου του έτους 335 μ.Χ. ο Πατριάρχης Μακάριος ύψωσε τον Τίμιο Σταυρό στον άμβωνα του ναού της Αναστάσεως στα Ιεροσόλυμα. Σε εκείνον αποκάλυψε ο Κύριος το ακριβές σημείο όπου βρισκόταν ο Σταυρός, για να το αποκαλύψει με τη σειρά του στην αγία Ελένη, που τον αναζητούσε.

Γύρω πρόσωπα 

Παρατηρώντας κάποιος τα πρόσωπα των πιστών, έχει την εντύπωση ότι βλέποντας οι πιστοί τον Τίμιο Σταυρό και τα θαύματα που προηγήθηκαν της ανεύρεσής του, φέρνουν στο μυαλό τους όλα τα γεγονότα που συνδέονται με τη Σταύρωση και την Ανάσταση του Χριστού.

Η Αγία Ελένη

Η αγία Ελένη παρουσιάζεται αριστοκρατικά ντυμένη με δύο ευλαβείς γυναίκες κοντά της. Το 326 μ.Χ. πήγε στην Ιερουσαλήμ να προσκυνήσει τους Αγίους Τόπους θέλοντας να ευχαριστήσει τον Θεό για τους θριάμβους του γιου της, Μεγάλου Κωνσταντίνου. Εκεί πραγματοποίησε μεγάλες ανασκαφές, για να βρεθούν οι τόποι της Σταύρωσης και της Ανάστασης στον λόφο του Γολγοθά.
Q

Στις 14 Σεπτεμβρίου του έτους 335 μ.Χ. ο Πατριάρχης Μακάριος ύψωσε τον Τίμιο Σταυρό στον άμβωνα του ναού της Αναστάσεως στα Ιεροσόλυμα. Σε εκείνον αποκάλυψε ο Κύριος το ακριβές σημείο όπου βρισκόταν ο Σταυρός, για να το αποκαλύψει με τη σειρά του στην αγία Ελένη, που τον αναζητούσε.

Τα Εισόδια της Θεοτόκου

📆 21 Νοεμβρίου

Η Παναγία στα Άγια των Αγίων

Σε πολλές εικόνες πίσω και πάνω από τον Ζαχαρία, αριστερά, παριστάνεται η Παναγία να κάθεται σε καθέδρα (θρόνο) με τρία σκαλιά και να περιμένει την τροφή που της φέρνει ο αρχάγγελος Γαβριήλ. Στα δώδεκα χρόνια της παραμονής της στα Άγια των Αγίων, τρέφεται με ουράνιο άρτο, διότι θα γεννήσει τον Άρτο της Ζωής, τον Χριστό. Θα γίνει αργότερα η ίδια Ναός του Θεού, καθώς θα κυοφορήσει και θα γεννήσει τον Υιό του Θεού.  

Ο Ζαχαρίας

Ο Ζαχαρίας, που μετέπειτα έγινε πατέρας του Προδρόμου, ως αρχιερέας του Ναού υποδέχεται την Παναγία.

Ιωακείμ και Άννα

Ο Ιωακείμ και η Άννα ήταν για πολλά χρόνια άτεκνοι. Ύστερα από νηστεία και προσευχή αποκτούν παιδί, τη Μαρία, την οποία σε ηλικία τριών ετών αφιερώνουν στον Ναό, σύμφωνα με την υπόσχεσή τους. Στην εικόνα οι θεοσεβείς γονείς της Παναγίας παραδίδουν ευλαβικά το παιδί τους στα χέρια του Ζαχαρία.

Η τριετής Παναγία

Το κύριο πρόσωπο της εικόνας είναι η τριετής Παναγία.  Εικονίζεται τη στιγμή που την υποδέχεται στον Ναό ο ιερέας Ζαχαρίας. Η Παναγία εικονίζεται ως ώριμη γυναίκα, δεν εμφανίζει τίποτα το παιδικό, εκτός από το μικρό μέγεθος του σώματός της. Αυτό γίνεται με σκοπό να τονιστεί το μεγάλο αυτό γεγονός. Η Παναγία είναι η Θεοτόκος, η Μητέρα του Θεού.
Q

Τρία χρόνια μετά τη γέννηση της Παναγίας, οι γονείς της, Ιωακείμ και Άννα, την οδήγησαν στον Ναό, για να την αφιερώσουν στον Θεό, όπως οι ίδιοι Τού είχαν υποσχεθεί, αν τους χάριζε ένα παιδί, παρά τη στειρότητα της Άννας.

Η Γέννηση του Χριστού

📆 25 Δεκεμβρίου (Χριστούγεννα)

Βοσκοί

Ένας άγγελος, σύμφωνα με τη διήγηση του Ευαγγελίου, αναγγέλλει τη μεγάλη χαρά της Γέννησης στους βοσκούς, ενώ οι άλλοι δοξολογούν τον Θεό. 

Η Μητέρα του Θεού

Η Μητέρα του Θεού κατέχει την κεντρικότερη θέση στην εικόνα και το μέγεθός της είναι μεγάλο. Βρίσκεται έξω από το σπήλαιο, αλλά κοντά στη φάτνη, πάνω σε ένα πρόχειρο κρεβάτι. Σε αυτή την εικόνα παρουσιάζεται μισοκαθισμένη. Αυτή η στάση δείχνει την απουσία των συνηθισμένων πόνων του τοκετού και, επομένως, τη θεία φύση του Βρέφους. Σε άλλες αγιογραφίες εικονίζονται οι τρεις μάγοι να έρχονται προς το θείο Βρέφος κρατώντας τα δώρα τους: χρυσό, λιβάνι και σμύρνα. 

Το Θείο Βρέφος

Μέσα στη φάτνη βρίσκεται σπαργανωμένο το θείο Βρέφος. Πίσω από τη φάτνη του Βρέφους εικονίζονται δύο ζώα: ένα βόδι και ένα γαϊδουράκι. 

Φάτνη

Η φάτνη εικονίζεται μέσα σε ένα σκοτεινό σπήλαιο. Ο αγιογράφος παρουσιάζει το σπήλαιο σκοτεινό, για να συμβολίσει με το μαύρο χρώμα τον κόσμο, ο οποίος ήταν σκοτισμένος από την αμαρτία και θα φωτιζόταν τώρα από το φως του Χριστού. 

Ο Ιωσήφ

Στο κάτω μέρος βλέπουμε τον Ιωσήφ. Είναι βυθισμένος σε σκέψεις, ενώ μπροστά του στέκεται ο Σατανάς με τη μορφή ενός νεαρού και κυρτωμένου βοσκού και σπέρνει στην ψυχή του την αμφιβολία για τη θεία φύση του Βρέφους. Στο πρόσωπό του δεν εικονίζεται μόνο το προσωπικό του δράμα, αλλά και το δράμα ολόκληρου του ανθρωπίνου γένους, που δυσκολεύεται να παραδεχτεί την ενανθρώπηση του Θεού. 

Άγγελοι

Στο πάνω μέρος της εικόνας παρουσιάζονται οι άγγελοι που ψάλλουν:

«Δόξα ἐν ὑψίστοις Θεῷ καὶ ἐπὶ γῆς εἰρήνη, ἐν ἀνθρώποις εὐδοκία» (Λουκ. 2, 14).

Δηλαδή: «ας είναι δοξασμένος ο Θεός στον ουρανό, στη γη να επικρατεί ειρήνη, διότι ο Θεός έδειξε την εύνοιά Του στους ανθρώπους».

περισσότερα...

Κατά την εορτή των Χριστουγέννων, δοξάζεται η Γέννηση του Χριστού από την Παρθένο Μαρία στη φάτνη ενός στάβλου στη Βηθλεέμ, όπου ο προστάτης του Κυρίου, Ιωσήφ, και η ετοιμόγεννη Θεοτόκος μεταφέρθηκαν εκεί για την απογραφή, εξαιτίας της οποίας είχαν γεμίσει τα πανδοχεία με αποτέλεσμα να μη βρεθεί κατάλυμα για να γεννηθεί ο Χριστός. Τη νύχτα της Γέννησης, άγγελοι εμφανίστηκαν στους βοσκούς, που ήταν ξύπνιοι εκείνη την ώρα για να φυλάνε τα πρόβατά τους, μεταφέροντάς τους το χαρμόσυνο μήνυμα της Γέννησης του Σωτήρος, οι οποίοι έτρεξαν να γίνουν οι πρώτοι προσκυνητές Του.

Η Βάπτιση του Χριστού

📆 6 Ιανουαρίου (Θεοφάνεια)

Ο Άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος

Στη μία όχθη του Ιορδάνη βρίσκεται ο άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος. Το ένα χέρι του είναι πάνω από το κεφάλι του Κυρίου.  Το άλλο σε στάση προσευχής, για να εκφράσει το δέος που έφερε στον Ιωάννη το να αξιωθεί να γίνει βαπτιστής του Κυρίου. Δίπλα στον Ιωάννη ζωγραφίζεται συχνά ένα τσεκούρι μέσα στα κλαδιά ενός δέντρου. Μας υπενθυμίζει τα λόγια του αγίου Ιωάννη προς τους Φαρισαίους, ότι ο Θεός θα κόψει από τη ρίζα τα δέντρα που δε θα φέρουν καρπό, δηλαδή τους ανθρώπους που δε θα έχουν καρπούς αρετής.

Το Άγιο Πνεύμα

Στο πάνω μέρος της εικόνας υπάρχει ένα ημικύκλιο, το οποίο συμβολίζει τους ανοιχτούς ουρανούς όπου είναι η θέση του Πατέρα. Από το ημικύκλιο ρίχνονται ακτίνες φωτός προς τον Σωτήρα Χριστό και στο μέσο αυτών, μέσα σε κύκλο, φαίνεται να κατεβαίνει το Άγιο Πνεύμα με μορφή περιστεριού. 

Ο Κύριος

Στη μέση του ποταμού στέκεται ο Χριστός, ο οποίος με το χέρι Του ευλογεί τα ύδατα. Το πρόσωπό Του είναι σοβαρό για το σπουδαίο Mυστήριο που γίνεται. Σε κάποιες εικόνες ο Κύριός μας φαίνεται να πατάει με τα πόδια Του έναν δράκοντα. Η εικόνα αυτή στηρίζεται στον εξής στίχο από τους Ψαλμούς:

«σὺ συνέτριψας τὰς κεφαλὰς τῶν δρακόντων ἐπὶ τοῦ ὕδατος» (Ψαλ. ογ’, 13).

Δηλαδή, «Εσύ συνέτριψες τα κεφάλια των δρακόντων στα νερά».

Οι άγγελοι

Στην απέναντι όχθη προβάλλονται οι μορφές τριών αγγέλων να υποκλίνονται στον βαπτιζόμενο Χριστό. Οι άγγελοι είναι έτοιμοι να δεχθούν το σώμα του Κυρίου και γι’ αυτό κρατούν πανιά στα χέρια τους.
περισσότερα...

Στη Βάπτιση του Κυρίου η Εκκλησία μάς θυμίζει δύο μεγάλα γεγονότα. Πρώτον, θυμόμαστε τη φανέρωση της Αγίας Τριάδας, του Πατέρα, του Υιού και του Αγίου Πνεύματος, στον κόσμο. Και δεύτερον, τη Βάπτιση του Κυρίου στον Ιορδάνη ποταμό. Ο Κύριος, όταν βαπτίστηκε, αγίασε το νερό, το έκανε μέσο καθαρισμού και συμφιλίωσης με τον Θεό. Έτσι, η Βάπτιση του Κυρίου μάς φανέρωσε το Μυστήριο του Βαπτίσματος.

Η Υπαπαντή του Κυρίου

📆 2 Φεβρουαρίου

Ο Θεοδόχος Συμεών

Ο αγιογράφος της εικόνας τοποθετεί τη σκηνή της υποδοχής του Κυρίου από τον Συμεών στον Ναό, μπροστά από την Αγία Τράπεζα, που είναι σκεπασμένη με κουβούκλιο. Αυτό το κάνει για  να παρουσιάσει το ιερό, όπου έγινε η Υπαπαντή.

Η Παναγία

Η Παναγία απλώνει το δεξί της χέρι σε στάση προσφοράς. Ετοιμάζεται να παραδώσει το Παιδί της στον Θεοδόχο Συμεών. Εκείνος, κυρτωμένος από τα χρόνια, πρόκειται να κρατήσει στα χέρια του τον Χριστό. Τα χέρια του Συμεών είναι καλυμμένα σε ένδειξη σεβασμού. Τα μάτια του είναι σαν δακρυσμένα και φαίνεται να λέει:

«Νῦν ἀπολύεις τὸν δοῦλόν σου, Δέσποτα».

Ο Ιωσήφ

Στο αριστερό του άκρο ο Ιωσήφ κρατάει πάνω από τα ρούχα του (σε κάποιες εικόνες μέσα σε κλουβί) δύο τρυγόνια ή περιστέρια. Τα δύο πουλιά συμβολίζουν τις δύο διαθήκες, την Παλαιά και την Καινή Διαθήκη, των οποίων αρχηγός είναι ο Χριστός.

Η προφήτιδα Άννα

Πίσω από τη Θεοτόκο βρίσκεται η προφήτιδα Άννα. Η στάση της εκφράζει την προφητική της έμπνευση και ο πάπυρος που κρατάει γράφει:

«Τοῦτο τὸ βρέφος οὐρανόν καὶ γῆν ἐδημιούργησε».

περισσότερα...

Σαράντα ημέρες μετά τη Γέννηση του Κυρίου, ο Ιωσήφ και η Θεοτόκος ανέβηκαν στον Ναό των Ιεροσολύμων (Ναός του Σολομώντα), για να εκπληρώσουν δύο απαιτήσεις του Μωσαϊκού Νόμου. Η μία ήταν ο καθαρισμός της Θεοτόκου και η άλλη ο αγιασμός του Παιδιού.

Ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου

📆 25 Μαρτίου

Ο αρχάγγελος Γαβριήλ

Στα αριστερά εικονίζεται η μορφή του αρχαγγέλου Γαβριήλ, του αγγελιαφόρου του Θεού, που έφερε στην αγνή κόρη από τη Ναζαρέτ το χαρμόσυνο μήνυμα ότι θα γεννήσει τον Χριστό. Η στάση του σώματός του εκφράζει τη χαρά του. Στο αριστερό του χέρι κρατάει ένα ραβδί, που είναι το σύμβολο του αγγελιαφόρου.

Ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου

Στην αρχή, η εμφάνιση και ο χαιρετισμός του αρχαγγέλου έφεραν ταραχή στην Παναγία. Στη βεβαίωση από τον αρχάγγελο ότι θα γίνει η Μητέρα του Θεού, η Παναγία δεν απαντάει με απιστία, αλλά αναρωτιέται πώς θα γίνει αυτό, αφού δε γνωρίζει άνδρα. Όταν, όμως, ο αρχάγγελος τη διαβεβαιώνει ότι αυτό θα γίνει με την επέμβαση του Αγίου Πνεύματος και τη δύναμη του Θεού, εκείνη ολόψυχα και ανεπιφύλακτα απαντάει «Ιδού η δούλη του Κυρίου, ας γίνει σε ‘μένα όπως το είπες».

Η Παναγία

Στην άλλη μεριά είναι η «Κεχαριτωμένη» Μητέρα του Θεού. Σε κάποιες εικόνες η Παναγία παρουσιάζεται καθιστή και σε άλλες όρθια. Όταν εικονίζεται καθιστή, ο αγιογράφος δείχνει την ανωτερότητά της απέναντι στον αρχάγγελο Γαβριήλ. Σε άλλες εικόνες είναι όρθια, για να ακούσει καλύτερα το θείο μήνυμα. Στην Εκκλησία μας υμνούμε την Παναγία ως «Τιμιωτέραν τῶν Χερουβείμ, καὶ ἐνδοξοτέραν ἀσυγκρίτως τῶν Σεραφείμ», δηλαδή των αγγελικών ταγμάτων.
Q

Όπως δηλώνει και η ίδια η λέξη (Ευαγγελισμός = αναγγελία χαρούμενης είδησης), πρόκειται για την αναγγελία από τον αρχάγγελο Γαβριήλ στην Παρθένο Μαρία της είδησης, πως η ίδια θα γεννήσει τον Σωτήρα του κόσμου και Θεό, μην έχοντας έρθει σε επαφή με άντρα. Ουσιαστικά, εορτάζεται η αρχή της εγκυμοσύνης της Παναγίας και της σωτηρίας των ανθρώπων.

Η Σταύρωση του Κυρίου

Μεγάλη Παρασκευή

Τείχος

Στο βάθος της εικόνας, φαίνεται το τείχος της Ιερουσαλήμ, γιατί ο Χριστός έπαθε «ἔξω τῆς πύλης » (Εβρ. ιγ‘ 12-14).

Σταυρός

 Ο Χριστός βρίσκεται πάνω στον Σταυρό στο κέντρο της εικόνας. Είναι νεκρός, με κλειστά μάτια, αλλά δίνει την εντύπωση ότι κοιμάται. Τα χέρια Tου είναι ανοιχτά σαν να προσεύχεται ή σαν να αγκαλιάζει τους ανθρώπους. 

Σπήλαιο – Κρανίο

Ο Σταυρός βρίσκεται πάνω σε ένα σπήλαιο, που μέσα του βρίσκεται ένα κρανίο. Πάνω στο κρανίο αυτό στάζει το αίμα του Χριστού. Είναι το κρανίο του Αδάμ, ο οποίος σύμφωνα με μια παράδοση θάφτηκε στον Γολγοθά. 

Παναγία

Στα δεξιά του Σταυρού στέκεται η Παναγία λυπημένη.

Ιωάννης

Στα αριστερά του Σταυρού στέκεται ο αγαπημένος μαθητής του Χριστού, ο Ιωάννης, ο οποίος έμεινε κοντά Του ακόμα και στην Σταύρωσή Του. 

Επιγραφή

Η επιγραφή που υπάρχει πάνω από το κεφάλι Του, καρφωμένη στον σταυρό γράφει «ΟΒCΛΤΔΞC» δηλαδή «Ο ΒΑΣΙΛΕΥΣ ΤΗΣ ΔΟΞΗΣ», και όχι Ι.Ν.Β.Ι. που έγραψαν οι ασεβείς σταυρωτές Του χλευάζοντάς Τον. 

Η Βαϊφόρος

📆 7 ημέρες πριν το Άγιο Πάσχα  (Κυριακή των Βαΐων)

Χριστός

Ο Χριστός ευλογεί και έχει γυρισμένο το κεφάλι Tου με θλιμμένο βλέμμα προς τους μαθητές Του, που Τον ακολουθούν. Γνωρίζει πως αυτοί, που τώρα Τον υποδέχονται με χαρά, σε λίγες ημέρες θα φωνάζουν εναντίον Του και θα ζητούν να σταυρωθεί.

Παιδιά

Τα παιδιά, που τόσο αγάπησε ο Χριστός, στρώνουν τα ρούχα τους στο έδαφος για να περάσει, διότι μόνο αυτά Τον αναγνωρίζουν ως βασιλιά. Άλλα παιδιά ανεβαίνουν στα δέντρα, κόβουν κλαδιά και τα ρίχνουν κάτω στρώνοντας με αυτά τον δρόμο του Χριστού.

Πλήθος

Στο πλήθος μερικοί κρατούν κλαδιά φοινικιάς και οι γυναίκες κρατούν νήπια στην αγκαλιά ή βρέφη στους ώμους τους, σύμφωνα με τα λόγια που είπε ο Χριστός στους Γραμματείς: «Οὐδέποτε ἀνέγνωτε ὅτι ἐκ στόματος νηπίων καὶ θηλαζόντων κατηρτίσω αἶνον;» (Ματθ. κα΄ 16).
Q

Λίγες μέρες πριν από τα Πάθη και μία εβδομάδα πριν από την Ανάσταση του Κυρίου μας, οι Ισραηλίτες Tον υποδέχτηκαν πανηγυρικά κατά την είσοδό Του στην πόλη πάνω σε ένα γαϊδουράκι, στρώνοντας τα ρούχα τους, πετώντας του βάγια (απ’ όπου πήρε και το όνομά της η ημέρα) και φωνάζοντας «Ὡσαννά, εὐλογημένος ὁ ἐρχόμενος ἐν ὀνόματι Κυρίου, βασιλεὺς τοῦ Ἰσραήλ».

Η Ανάσταση του Κυρίου

Πρώτη Κυριακή μετά την πανσέληνο της εαρινής ισημερίας   (δηλαδή την Κυριακή μετά την πανσέληνο του Μαρτίου)

Οι δίκαιοι άνθρωποι

Μαζί με τον Αδάμ  και την Εύα, ο Κύριός μας ελευθέρωσε και όλους τους δίκαιους ανθρώπους που πίστεψαν στο κήρυγμά Του. Στέκονται στα δεξιά και στα αριστερά του Κυρίου και έζησαν πριν τον ερχομό Του στον κόσμο. Αυτά τα πρόσωπα είναι ο άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος, ο Δαυίδ, ο Σολομώντας και κάποιοι ακόμα προφήτες. Αυτοί αναγνώρισαν τον Λυτρωτή όταν κατέβηκε στον Άδη και προετοίμασαν τις ψυχές των κεκοιμημένων να δεχτούν το κήρυγμά Του.

Ο Αναστημένος Χριστός

Στο μέσο της εικόνας προβάλλει μέσα σε φωτεινή δόξα ο Νικητής του θανάτου, ο Χριστός. Το φωτοστέφανο που περιβάλει το θείο κεφάλι Του, τα ρούχα Του και η θριαμβευτική έκφραση του προσώπου Του ακτινοβολούν θεϊκό φως. 

Ο Αδάμ και η Εύα

Ο Χριστός επιστρέφει Νικητής από τη μάχη Του με τον Άδη κρατώντας τα λάφυρα της νίκης. Είναι ο Αδάμ και η Εύα που ανασύρει ο Κύριός μας από τον Άδη διαλύοντας τις πύλες του. Οι δύο πόρτες εικονίζονται σε σχήμα σταυρού κάτω από τα πόδια του Κυρίου. Σε άλλες εικόνες ο Κύριος κρατάει στα χέρια του τον Σταυρό σαν τρόπαιο νίκης.
Q

Η Ανάσταση, ή αλλιώς το Άγιο Πάσχα, είναι το σπουδαιότερο γεγονός στην ιστορία της ανθρωπότητας και το θεμέλιο της πίστης μας. Ο Χριστός αναστήθηκε την τρίτη ημέρα μετά από τη Σταύρωση, όπως προφήτευαν και οι Γραφές, την ώρα που ο τάφος φυλασσόταν από τους φρουρούς που είχαν βάλει οι αρχιερείς, ώστε να αποτρέψουν την κλοπή του νεκρού σώματος του Κυρίου από τους μαθητές μέσα στη νύχτα.

Η Ανάληψη του Κυρίου

Ο Αναληφθείς Κύριος

Ο Κύριος φοράει φωτεινά και κυριαρχικά ενδύματα και περιβάλλεται από «δόξα» που εικονίζεται στρογγυλή ή ελλειψοειδής. Την κρατούν δύο άγγελοι για να φανεί η εξουσία Του, κάθεται σε ουράνια τόξα και με το ένα χέρι ευλογεί, ενώ με το άλλο κρατάει το ειλητάριο, το σύμβολο του διδασκάλου.

Άγγελοι

Στην εικόνα παρουσιάζονται δύο ζεύγη αγγέλων. Το ένα κρατάει τη «δόξα» του Κυρίου, συμβολίζοντας την εξουσία Του, και το άλλο με λευκά ρούχα βρίσκεται πίσω από την Παναγία δείχνοντας με το ένα χέρι υψωμένο τον αναλαμβανόμενο Κύριο. Με αυτόν τον τρόπο, το ζεύγος των αγγέλων διαβεβαιώνει και παρηγορεί τους παρισταμένους πως ο Κύριος θα επανέλθει. 

Όρος των Ελαιών

Στο βάθος της εικόνας υπάρχουν ελαιόδεντρα, διότι σύμφωνα με το αγιογραφικό χωρίο η Ανάληψη έγινε στο όρος των Ελαιών, ανατολικά της Ιερουσαλήμ, που είναι πλούσιο σε ελαιόδεντρα.

Η Παναγία

Η Παναγία στέκεται ατάραχη στη μέση της εικόνας, ακριβώς κάτω από τον Υιό της. Αν και δεν αναφέρεται η παρουσία της στην Αγία Γραφή, η παράδοση της Εκκλησίας, το συναξάρι της ημέρας και τα τροπάρια της γιορτής μάς διαβεβαιώνουν ότι ήταν εκεί. Η ηρεμία της εκφράζει την αναλλοίωτη αλήθεια της Εκκλησίας και τα υψωμένα της χέρια θυμίζουν ότι μεσιτεύει και παρακαλεί.

Ο Απόστολος Παύλος

Προφανώς, ο απόστολος Παύλος δεν παρευρέθηκε στο γεγονός, μιας και η μεταστροφή του έγινε μετά την Ανάληψη. Εικονίζεται συμβολικά ακριβώς δίπλα στην Παναγία κοιτώντας τον ουρανό.

Οι Απόστολοι

Οι απόστολοι εικονίζονται χωρισμένοι σε δύο μέρη, δεξιά και αριστερά της Παναγίας, να παρακολουθούν την Ανάληψη του Κυρίου με χειρονομίες και στάσεις έκπληξης, ταραχής και αμηχανίας, σε αντίθεση με την ηρεμία της Παναγίας, οι οποίες εκφράζουν τις ποικίλες γλώσσες και μέσα με τα οποία σπέρνεται ο λόγος του Θεού στις καρδιές των ανθρώπων.
Εορτασμός: 40η ημέρα μετά το Άγιο Πάσχα
Q

Για σαράντα ημέρες μετά την Ανάσταση, ο Κύριος εμφανιζόταν στους ανθρώπους. Τη σαρακοστή ημέρα βγήκε με τους μαθητές του στο όρος των Ελαιών, στη Βηθανία, και αναλήφθηκε στον ουρανό γεμάτος δόξα, αφού πρώτα τους έδωσε την υπόσχεση πως σύντομα θα ερχόταν στη γη το Άγιο Πνεύμα (την ημέρα της Πεντηκοστής).

Η Πεντηκοστή

Πύρινες γλώσσες

Στο πάνω μέρος της εικόνας απεικονίζεται ο ουρανός απ’ όπου κατεβαίνει το Άγιο Πνεύμα με τη μορφή δώδεκα πύρινων γλωσσών. Η κάθε μία κάθεται πάνω σε κάθε έναν από τους μαθητές και μεταδίδει τα χαρίσματά Του.  

Απόστολος Παύλος, Ευαγγελιστές Λουκάς & Μάρκος

Στην εικόνα υπάρχει ο απόστολος Παύλος , καθώς και οι Ευαγγελιστές Λουκάς και Μάρκος, παρόλο που δεν ανήκαν αυτοί οι τρεις στον στενό κύκλο των μαθητών του Χριστού. Αυτό συμβαίνει, για να φανεί πως η δωρεά του Αγίου Πνεύματος δε δόθηκε μόνο στον στενό κύκλο των δώδεκα μαθητών, αλλά σε ολόκληρη την Εκκλησία.

Υπερώο

Στην εικόνα παρουσιάζεται το υπερώο, στο οποίο ήταν μαζεμένοι οι μαθητές του Χριστού. Οι μαθητές είναι καθισμένοι ημικυκλικά και στην κορυφή βρίσκονται οι πρωτοκορυφαίοι απόστολοι Πέτρος (αριστερά) και Παύλος (δεξιά). Ανάμεσά του υπάρχει μία κενή θέση, η θέση του Χριστού, ο οποίος είναι η κεφαλή της Εκκλησίας.   

Κόσμος

Στο κάτω μέρος της εικόνας απεικονίζεται ένας γενειοφόρος άνδρας ο οποίος συμβολίζει τον κόσμο. Κρατά στα χέρια του ένα σεντόνι με δώδεκα ειλητάρια, τα οποία συμβολίζουν τις δώδεκα περιοχές του κόσμου όπου οι απόστολοι πήγαν και κήρυξαν τον λόγο του Θεού. Ο άνδρας αυτός βρίσκεται σε σκοτεινό πλαίσιο, το οποίο συμβολίζει το σκοτάδι της άγνοιας και της αμαρτίας όπου ζει ο κόσμος και βρίσκεται σε αντίθεση με το φως που επικρατεί στην υπόλοιπη εικόνα.
Η Πεντηκοστή Εορτασμός: 50η ημέρα μετά το Άγιο Πάσχα
Q

Πενήντα ημέρες μετά την Ανάσταση του Κυρίου πραγματοποιήθηκε η επιφοίτηση του Αγίου Πνεύματος στους μαθητές με τη μορφή πύρινων γλωσσών, όπως τους είχε υποσχεθεί ο Ίδιος την ημέρα της Αναλήψεως (δέκα ημέρες πριν). Οι μαθητές άρχισαν να μιλούν άγνωστες, μέχρι τότε, σε αυτούς γλώσσες μιλώντας στους ανθρώπους για τον Θεό και δημιουργώντας την πρώτη Εκκλησία. 

Η Μεταμόρφωση του Σωτήρος

Η Μεταμόρφωση του Σωτήρος

Πάνω στην υψηλότερη κορυφή του όρους Θαβώρ, στη μέση της εικόνας, στέκεται ο Κύριος όρθιος και δοξασμένος μέσα σε έναν φωτεινό κύκλο. Τα ρούχα Του είναι λευκά με ελαφριές αποχρώσεις. Με το δεξί Του χέρι ευλογεί, ενώ στο αριστερό κρατάει έναν πάπυρο.

Οι προφήτες Ηλίας και Μωυσής

Στα δεξιά εικονίζεται ο προφήτης Μωυσής και στα αριστερά ο προφήτης Ηλίας. Και οι δύο στέκονται σε δύο χαμηλότερες κορυφές και προσκυνούν με σεβασμό τον Κύριο. Ο Ηλίας φαίνεται να συνομιλεί με τον Κύριο και ο Μωυσής να κρατάει τις πλάκες του Νόμου.

Οι τρεις μαθητές

Στο κάτω μέρος, μέσα στους βράχους, βρίσκονται οι τρεις μαθητές: ο Πέτρος, ο Ιάκωβος και ο Ιωάννης. Στα πρόσωπά τους αποτυπώνεται ο τρόμος και η έκσταση για το θαυμαστό αυτό γεγονός. Ο Πέτρος προσπαθεί να καλύψει το πρόσωπό του και στρέφεται προς τον Κύριο, ο Ιωάννης είναι πεσμένος με το πρόσωπο στο έδαφος και ο Ιάκωβος σαν να εκσφενδονίσθηκε από μία υπερφυσική δύναμη.
Εορτασμός: 6 Αυγούστου
Q

Η Μεταμόρφωση του Σωτήρος Χριστού πραγματοποιήθηκε στο όρος Θαβώρ. Τρεις από τους μαθητές που είχε πάρει μαζί Του, ο Ιωάννης, ο Πέτρος και ο Ιάκωβος, αντίκρισαν τη θεϊκή δόξα του Κυρίου, βλέποντας το πρόσωπό Του να αστράφτει σαν τον ήλιο και τα φορέματά Του να γίνονται λευκά σαν το χιόνι. Κατά τη διάρκεια της Μεταμορφώσεως, στο Θαβώρ παρευρέθηκαν και άλλα δύο πρόσωπα με τα οποία συνομιλούσε ο Κύριος, ο προφήτης Ηλίας και ο Μωυσής.

Η Κοίμηση της Θεοτόκου

Χριστός

Ο Χριστός παρουσιάζεται πάνω από την κλίνη της Παναγίας κρατώντας την ψυχή της ντυμένη στα λευκά.

Απόστολοι

Γύρω από την κλίνη της Παναγίας εικονίζονται οι απόστολοι. Σε πολλές εικόνες εικονίζονται πάνω σε νεφέλες που καταφτάνουν από τα πέρατα του κόσμου, στα οποία είχαν σκορπιστεί για να κηρύξουν το Ευαγγέλιο.  

Παναγία

Το κύριο πρόσωπο της εικόνας είναι η Παναγία. Εικονίζεται κεκοιμημένη στο κέντρο της εικόνας και γύρω της να βρίσκονται ο Χριστός, πρόσωπα της Καινής Διαθήκης, άγγελοι, μανουάλια με αναμμένα κεριά και σπίτια.

Άγγελος – Ιουδαίος

Κάτω από την κλίνη της Παναγίας εικονίζεται ένας Ιουδαίος με κομμένα χέρια και ένας άγγελος κρατώντας ένα σπαθί. Πρόκειται για εκείνον τον ασεβή που προσπάθησε να βεβηλώσει το σκήνωμα της Παναγίας και του κόπηκαν θαυματουργικά τα χέρια.
Εορτασμός: 15 Αυγούστου
Q

Σύμφωνα με την παράδοση της Εκκλησίας, η Παναγία έφυγε από τη ζωή, γεγονός που της είχε γνωστοποιήσει ο αρχάγγελος Γαβριήλ τρεις ημέρες πριν. Την ημέρα της κοιμήσεώς της, οι απόστολοι ήταν σκορπισμένοι σε διάφορα μέρη της γης για να κηρύξουν και μεταφέρθηκαν με θαυμαστό τρόπο, μέσω μιας νεφέλης, στα Ιεροσόλυμα, όπου βρισκόταν η εκείνη. Η Εκκλησία μας εορτάζει, πέρα από την Κοίμηση της Παναγίας, και την μετάστασή της στον ουρανό.